Christoffer Nygaard gælder sig til VM-udfordringen

29-01-2022

Christoffer Nygaard står overfor sin hidtil største udfordring. I den kommende sæson stiller køreren fra Lyngby op i en Aston Martin DBR9 for Young Driver AMR i det hele nye FIA-anerkendte verdensmesterskab for GT1-sportsvogne. Her skal han dele bilen med tyskeren Stefan Mücke, mens Darren Turner og Tomas Enge bliver hans kolleger i teamets søsterbil.

”Jeg glæder mig helt vildt. Det er en drøm, der går i opfyldelse. Det er en VM-serie i den største klasse, man overhovedet kan køre i GT-biler, og så er der en start i Le Mans-løbet, som måske ligger og lurer i horisonten,” siger en glad Christoffer Nygaard.

2010 bliver den anden sæson for den unge dansker i international sportsvognsracing. Sidste år kørte han i FIA’s Europamesterskab for GT3-biler, hvor han bl.a. vandt en afdeling på Oschersleben i Tyskland. Men nu gælder det topklassen for GT1-biler.

”Umiddelbart er forskellen på bilerne ikke så stor,” forklarer Christoffer Nygaard. ”Den største forskel er, at konkurrencen vil være rigtig hård. Hele feltet bliver en tak hårdere end i GT3. Her var der 10-15 hold, der var rigtig gode, og nogle, som ikke var det. I GT1-serien vil alle 24 hold give gas, så det bliver en af de store omvæltninger. Der vil ikke blive givet noget væk nogen steder.”

”Bilen har selvfølgelig lidt flere hestekræfter. Jeg tror, at vi lander på omkring 600 hestekræfter, og det er kun 50 mere end bilen, som jeg kørte sidste år. Men Astonen er anderledes bygget op. Den har en 50/50 vægtfordeling, hvor motoren ligger foran, og det bliver også en forskel. Den kører også mere på sit aerodynamiske greb, og det skal jeg også vænne mig til.”

Endnu har Christoffer Nygaard blot haft lejlighed til at prøvesidde den hvide Aston Martin DBR9. Først i næste måned får han mulighed for at prøvekøre sit nye arbejdsværktøj.

”Det er et endnu større skridt denne her gang, og jeg er glæder mig til at prøve bilen,” siger han. ”Jeg er måske lidt langsommere end de andre tre, der har meget Aston Martin GT1-erfaring i starten, men jeg forventer, at jeg ligesom i GT3 ret hurtigt kommer på niveau.”

Verdensmesterskabet for GT1-biler starter i midten af april i Abu Dhabi på den arabiske halvø, og efter en rundtur hen over sommeren på en række klassiske europæiske baner slutter sæsonen af med løb i Sydafrika, Brasilien og Argentina.

”Jeg er aldrig stillet op i et mesterskab, hvor jeg ikke har gået efter at vinde,” slår Christoffer Nygaard fast. ”Jeg tror, at det bliver svært denne gang, men vi har et godt team med nogle gode kørere og nogle gode ingeniører. Vi kender ikke køreropsætningerne på de andre teams, men vi tror, at vi er godt med. Vi har en forventning om, at vi har en af de gode biler, og jeg vil helt sikkert gå efter at være først.”

Udover en ny racerbil får Christoffer Nygaard også en ny makker i den kommende sæson. Det er Stefan Mücke, som bl.a. har kørt DTM-biler og Aston Martin-prototyper.

”Stefan er rigtig tændt,” forklarer Christoffer Nygaard. ”Han kommer lige fra LMP1, og sammen bliver vi det unge team, der skal kæmpe for det, mens Darren og Tomas måske kan køre det mere på rutinen.”