Nyheder

Her kan du læse de seneste nyheder, medieomtaler og pressemeddelelser om Christoffer Nygaard.

Klar til første tur i Aston Martinen

19-02-2022

Mens Danmark fortsat ligger underdrejet under Kong Vinters hvide åg, kan Christoffer Nygaard allerede nu se frem til det, han skal tilbringe sommeren 2010 med – at køre Aston Martin DBR9 i FIA’s nye verdensmesterskab for GT1-sportsvogne. Han ikke bare kan se frem til det. Han kommer snart til at opleve det.

”Jeg rejser til Sydfrankrig, hvor vi søndag og mandag på Paul Ricard-banen har den første test med bilen,” fortæller Christoffer Nygaard.

”Det bliver spændende at se, hvordan Aston Martinen kører, og opleve, hvor stor forskel der er i forhold til den GT3-bil, jeg kørte sidste år.”

Christoffer Nygaard kender Paul Ricard-banen godt fra sidste år, hvor han dels testede på racerbanen ved Marseilles, dels kørte EM-løb i den Ford GT, han deltog med sidste år. Så det er ikke baneforløbet, han skal vænne sig til, men derimod den hurtige Aston Martin DBR9.

”Jeg glæder mig til at komme af sted og prøve at køre i bilen og se, hvordan jeg befinder mig i den på banen,” siger Christoffer Nygaard. ”Når jeg har prøvesiddet bilen, har jeg ikke nogen anelse om, hvor fronten er, men det havde jeg heller ikke i starten med Forden, så det kommer nok.”

Peter Kox bliver tredjemanden

11-02-2022

Tredjemanden på den Aston Martin DBR9, som til juni skal danne rammen om Christoffer Nygaards debut i 24-timers løbet på Le Mans, er nu fundet. Valget faldt på Peter Kox, der sammen med den unge Lyngby-kører og Tomas Enge skal køre Young Driver AMR’s bil i GT1-klassen.

Hollænderen er en meget erfaren herre, der har begyndte sin karriere i først gokarts og siden formelbiler, hvor han bl.a. blev Europamester i Formel Opel Lotus. Siden midten af halvfemserne har Peter Kox koncentreret sig om sportsvogne i GT-klassen, hvor han har været en hyppig gæst på podiet ved netop Le Mans-løbet.

Efter en tredjeplads i GT1-klassen i 1996 og en andenplads året efter opnåede Peter Kox sin største succes, da han i 2003 vandt GTS-klassen, som GT1-klassen dengang hed. Her hed en af hans teamkammerater Tomas Enge, så det bliver en sammentømret duo, Christoffer Nygaard skal arbejde sammen med i en uge af juni.

Christoffer Nygaard glæder sig til Le Mans-debuten

06-02-2022
I 2010 er Christoffer Nygaard med i feltet på Le Mans (foto: ACO Nikon)

2010-programmet for Christoffer Nygaard blev torsdag udvidet med et enkelt løb mere. Men hvilket løb! Udover de ti løbsweekender i det nye verdensmesterskab for GT1-sportsvogne skal den 23-årige racerkører fra Lyngby også deltage i årets udgave af 24-timers løbet på Le Mans.

”Le Mans har været med i teamets planer hele tiden, men det er selvfølgelig en drøm, der er gået i opfyldelse,” fortæller Christoffer Nygaard. ”Jeg fik at vide af teamet torsdag, at vi var blevet accepteret til at deltage. Vi havde naturligvis håbet på, at vi kunne komme med, da de franske arrangører besluttede sig for, at de ville åbne løbet for deltagerne fra den nye VM-serie, men noget andet har været, at de så har givet os accepten.”

Bilen, som Christoffer Nygaard skal køre, er den samme Aston Martin DBR9, som han skal starte med i årets VM-serie for Young Driver AMR. På Le Mans skal han køre sammen med tjekken Tomas Enge og en tredje, endnu ikke navngivet partner.

”De VM-løb, vi skal køre i Aston Martinen inden, er jo langt kortere, så vi har i teamet overvejet, om vi skulle stille på i et 1000 km løb på Spa inden som en slags forberedelse,” forklarer Le Mans-debutanten. ”Der er jo en stor forskel at gå fra løb på en time til et på 24 timer. Jeg har talt med Tomas Enge om det. Han har været med før, og han fortæller, at det er en helt speciel følelse. Jeg glæder mig meget.”

Le Mans er et af motorsportens mest sagnomspundne løb. Kun afbrudt af anden verdenskrig er det blevet kørt hvert år siden 1923, og gennem årene har det skabt mange legender.

”Det er jo et legendarisk løb. Det er et løb, som blandt danskerne er blevet stort, og hvor folk som Tom Kristensen og Jan Magnussen har været med til at gøre det til en kæmpe attraktion,” fortæller Christoffer Nygaard, der selv blev opmærksom på løbets eksistens for 13 år siden.

”Det var i 1997, hvor Tom vandt løbet. Det var første gang, at jeg hørte om det. Jeg kan ikke huske, hvad jeg egentlig lavede den weekend, men det år lå jeg og kørte Formel Junior på gokartbanen på Amager. Jeg kan huske billederne inden starten af løbet, hvor Tom sad på den ene side af bilen, Stefan Johansson på den anden og så Alboreto i bilen. Jeg ved ikke, om jeg dengang overhovedet drømte om, at jeg en dag skulle nå hertil. Men nu skal jeg det!”

I det seneste døgns tid er det dog ikke blevet til meget drømmeri for den unge racerkører.

”Jeg havde utroligt svært ved at sove i nat,” indrømmer han. ”Jeg har ikke deltaget i et 24-timers løb før, og det sætter en masse tanker i gang. Men jeg glæder mig helt vildt.”

Ti løbsweekender – fire verdensdele

04-02-2022

Christoffer Nygaard kommer vidt omkring i 2010. Efter en 2009-sæson, der var koncentreret omkring ADAC GT Master og FIA’s officielle europamesterskab for GT3-sportsvogne, kommer 2010 ikke bare til at byde på en langt mere udfordrende bil, men også på en række andre udfordringer – heriblandt geografiske.

Den foreløbige kalender for FIA’s officielle verdensmesterskab for GT1-sportsvogne – som du kan finde her på hjemmesiden – tæller ti løbsweekender, der er fordelt på hele fire forskellige verdensdele.

Sæsonen starter i Mellemøsten – nærmere bestemt den helt nye Yas Marinas-bane, der i november lagde sine imponerende rammer til årets Formel 1-finale. Senere følger en stribe løb på de klassiske langdistancebaner så som Spa i Belgien, Nürburgring i Tyskland og Silverstone i England, inden løbsserien atter bevæger sig udenfor Europa.

Sæsonafslutningen er nemlig planlagt med løb på en ny bane i Durban i Sydafrika, den brasilianske Grand Prix-bane Interlagos og så den udfordrende San Luis-bane (fotos), der bevæger sig rundt om en sø i et af Argentinas mange bjerglandskaber.

 
San Luis - Foto: DPPI
San Luis - Foto: DPPI

Christoffer Nygaard gælder sig til VM-udfordringen

29-01-2022

Christoffer Nygaard står overfor sin hidtil største udfordring. I den kommende sæson stiller køreren fra Lyngby op i en Aston Martin DBR9 for Young Driver AMR i det hele nye FIA-anerkendte verdensmesterskab for GT1-sportsvogne. Her skal han dele bilen med tyskeren Stefan Mücke, mens Darren Turner og Tomas Enge bliver hans kolleger i teamets søsterbil.

”Jeg glæder mig helt vildt. Det er en drøm, der går i opfyldelse. Det er en VM-serie i den største klasse, man overhovedet kan køre i GT-biler, og så er der en start i Le Mans-løbet, som måske ligger og lurer i horisonten,” siger en glad Christoffer Nygaard.

2010 bliver den anden sæson for den unge dansker i international sportsvognsracing. Sidste år kørte han i FIA’s Europamesterskab for GT3-biler, hvor han bl.a. vandt en afdeling på Oschersleben i Tyskland. Men nu gælder det topklassen for GT1-biler.

”Umiddelbart er forskellen på bilerne ikke så stor,” forklarer Christoffer Nygaard. ”Den største forskel er, at konkurrencen vil være rigtig hård. Hele feltet bliver en tak hårdere end i GT3. Her var der 10-15 hold, der var rigtig gode, og nogle, som ikke var det. I GT1-serien vil alle 24 hold give gas, så det bliver en af de store omvæltninger. Der vil ikke blive givet noget væk nogen steder.”

”Bilen har selvfølgelig lidt flere hestekræfter. Jeg tror, at vi lander på omkring 600 hestekræfter, og det er kun 50 mere end bilen, som jeg kørte sidste år. Men Astonen er anderledes bygget op. Den har en 50/50 vægtfordeling, hvor motoren ligger foran, og det bliver også en forskel. Den kører også mere på sit aerodynamiske greb, og det skal jeg også vænne mig til.”

Endnu har Christoffer Nygaard blot haft lejlighed til at prøvesidde den hvide Aston Martin DBR9. Først i næste måned får han mulighed for at prøvekøre sit nye arbejdsværktøj.

”Det er et endnu større skridt denne her gang, og jeg er glæder mig til at prøve bilen,” siger han. ”Jeg er måske lidt langsommere end de andre tre, der har meget Aston Martin GT1-erfaring i starten, men jeg forventer, at jeg ligesom i GT3 ret hurtigt kommer på niveau.”

Verdensmesterskabet for GT1-biler starter i midten af april i Abu Dhabi på den arabiske halvø, og efter en rundtur hen over sommeren på en række klassiske europæiske baner slutter sæsonen af med løb i Sydafrika, Brasilien og Argentina.

”Jeg er aldrig stillet op i et mesterskab, hvor jeg ikke har gået efter at vinde,” slår Christoffer Nygaard fast. ”Jeg tror, at det bliver svært denne gang, men vi har et godt team med nogle gode kørere og nogle gode ingeniører. Vi kender ikke køreropsætningerne på de andre teams, men vi tror, at vi er godt med. Vi har en forventning om, at vi har en af de gode biler, og jeg vil helt sikkert gå efter at være først.”

Udover en ny racerbil får Christoffer Nygaard også en ny makker i den kommende sæson. Det er Stefan Mücke, som bl.a. har kørt DTM-biler og Aston Martin-prototyper.

”Stefan er rigtig tændt,” forklarer Christoffer Nygaard. ”Han kommer lige fra LMP1, og sammen bliver vi det unge team, der skal kæmpe for det, mens Darren og Tomas måske kan køre det mere på rutinen.”